جزء 11، آیه ی 112 سوره ی مبارکه ی توبه، برخی صفات مجاهدان
#هر جهادی نیست که برتری داده شده است: عُبّاد بصرى در راه مكّه امام سجادعلیه السلام را دید، به حضرت گفت: «تركتَ الجهادَ و صعوبَته واَقبلتَ الىالحجِّ و لِینَه؟» جهاد و سختى آن را رها كردهاى، به حج وآسانى آن روى آوردهاى؟ آنگاه آیهى «ان اللَّه اشترى...» را خواند! حضرت فرمودند: ادامهى آن را هم بخوان! عبّاد آیهى «التائبون...» را خواند. حضرت فرمود: اگر یاران ما این صفات و كمالات را دارا مىبودند، بر ما واجب بود، قیام كنیم و در آن صورت، جهاد از حجّ برتر بود.( وسائل)
#آیه: محَّمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلىَ الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنهُمْ تَرَئهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا
سِيمَاهُمْ فىِ وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَالِكَ مَثَلُهُمْ فىِ التَّوْرَئةِ وَ مَثَلُهُمْ فىِ الْانجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطَْهُ فََازَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلىَ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ مِنهُْم مَّغْفِرَةً وَ أَجْرًا عَظِيمَا
#اشتباه است اگر کسی فکر کند شجاعت و تلاش و مجاهدتی که در بیرون مشاهده میشود بدون بدون بن مایه ی معنوی از درون امکان پذیر است:
قال على (عليه السلام ):
اءلا انكم ملاقوا العدو غدا ان شاء الله . فاطيلوا اليلة القيام و اكثروا تلاوة القران و اسئلو الله الصبر و النصر.
(در نبرد معروف صفين و پيش از آغاز جنگ ، اميرالمؤ منين (عليه السلام ) به دلير مردان همراه خود خطاب كرد و فرمود:) شما - ان شاء الله - فردا با دشمن درگير خواهيد شد. پس امشب را بيشتر به نماز مشغول باشيد و قرآن را بسيار تلاوت كنيد و از خداوند صبر و نصرت (استقامت و پيروزى ) بخواهيد.
#اگر در تاریخ شخصیتی مثل حضرت عباس ع است جهاد این شخص نباید مانع شود که از عبادتش غافل شویم. در تاریخ می خوانیم: «وبین عینیه اثر السجود»:« [در پیشانی] و بین چشمان او اثر سجده [نمایان] بود.»
امام صادق علیه السلام این لقب گران سنگ را به او داد؛ چنان که در زیارتنامه آن حضرت می خوانیم: «السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله ... : سلام بر تو ای بنده صالح و فرمان بر خدا .»
جعفر نقدی درباره آن حضرت چنین می گوید: «و هو من عظماء اهل البیت علما و ورعا ونسکا و عبادة»: «او از بزرگان اهل بیت است از نظر دانش و پارسایی و نیایش و عبادت.
در جبهه های خودمان هم همین بود، آنان قبل از حفظ خطوط مرزی، حدود الهی را حفظ کرده بودند. اگر در پیشروی به سوی دشمن بی نظیر بودند، در عبادت و شب زنده داری
#روایت: وباید بدانیم اگر میخواهیم در لشگر حضرت حجت عج با ادعا نمیشود، باید صفات آنان را کسب کنیم ، خصوصیت لشگر حضرت این گونه استیظهر المهدی بمكة عند العشاء الی ان قال: فیظهر فی ثلاث مائة و ثلاثة عشر رجلا عدد اهل بدر علی غیر میعاد قزعا كقزع الخریف، رهبان باللیل اسد بالنهار، الی ان یقول: فیلقی الله محبته فی صدور الناس، فیصیر مع قوم اسد بالنهار و رهبان باللیل.
مهدی (ع) به هنگام نمازعشاء در مكه و در میان سیصد و سیزده نفر از مردانی كه به عدد اصحاب بدر هستند ظهور خواهد نمود. اینان كه بدون قرار قبلی همچون ابرهای پائیزی ( از گوشه و كنار آسمان و به سرعت) جمع می شوند، پارسایان شب و شیران روزند
#اصل و عمود «خیمه ی» اسلام، نماز و فرع آن زکات و قله و اوج عظمتش جهاد است(حار الانوار، ج ۶۹، ص ۳۹۲، ح ۷۰.). درست است که جهاد اوج خیمه ی اسلام است ولی برپایی خیمه ی به ستون آن است، اگر نماز نباشد اوج خیمه هم روی زمین است.
#اصلا جنگ بر سر همین نماز و عبادت است: روزى در جنگ صفين حضرت على (عليه السلام ) در حالى كه مشغول جنگ بود مرتب به خورشيد نگاه مى كرد. ابن عباس عرض كرد: يا اميرالمؤ منين ! اين چه كارى است كه شما انجام مى دهيد؟ حضرت فرمود نگاه مى كنم تا وقع فرا رسيدن ظهر، نماز را (در اول وقت ) بخوانم . ابن عباس گفت : آيا حالا وقت نماز است ؟ ما مشغول جنگ هستيم . حضرت فرمود:علی ما نقاتلهم؟ مگر ما براى چه چيزى مى جنگيم ؟ به درستى كه ما براى نماز، مى جنگيم . ابن عباس گفت : هيچ گاه نماز شب على (عليه السلام ) ترك نشد حتى در ليلة الهرير.
#نکته از تفسیر المیزان: نکته ی ترتیب صفات گفته شده در این است که این مومنان ابتدا اهل توبه و عبادت و سجده و رکوع اند، یعنی ابتداءً در بعد فردی پیشرو اند سپس در بعد اجتماعی با امر به معروف و نهی از منکر و حفظ حدود الهی در جامعه، اجتماعی صالح به وجود می آورند.
همه ی حرف دنیا اومدن ما همینه ، دروغممنوع